חופשת לידה – זכויות העובדת

עומדות לצאת לחופשת לידה? מזל טוב! למזלכן, כדי להקל על היולדת הטרייה, מדינת ישראל מעניקה לה מספר זכויות ששומרות עליה. במאמר זה נפרט על הזכויות שמקבלת עובדת בחופשת לידה, כדי שתוכלו להתכונן לכך מראש.

 

מי זכאית לחופשת לידה?

יולדת שעבדה לפחות שנה ברציפות תחת אותו המעסיק או במסגרת אותו מקום עבודה, זכאית לחופשת לידה של 26 שבועות. בחופשה זו היא למעשה יכולה לא לעבוד- ולקבל על כך כסף. מי שעבדה פחות מ-12 חודשים באותו מקום עבודה, תקבל חופשה קצרה יותר של 15 שבועות.

את חופשת הלידה ניתן להתחיל עד כ-7 שבועות לפני יום הלידה המיועד. ניתן להאריך את חופשת הלידה כחל"ת במידת הצורך, באורך של עד רבע מהתקופה בה העובדת עבדה באותה העבודה.

במהלך חופשת לידה אסור לפטר את העובדת. הזכות לצאת לחופשת לידה ניתנת אוטומטית ואין צורך לקבל אישור של המעסיק.

אם אתן חשות שנעשה לכן עוול ולדוגמה פוטרתן שלא כדין במהלך חופשת לידה, ניתן לפנות אל https://liatfaigel-law.co.il.

 

דמי לידה

אחת הזכויות החשובות לעובדת היא קבלת דמי לידה במהלך חופשת הלידה שלה. העובדת זכאית לקבל תשלום מביטוח לאומי, בהתאם למשכורת הממוצעת שלה בחודשים שקדמו לכך. מי שזכאית לדמי לידה היא מי ששילמה לביטוח לאומי לפחות 10 חודשים מתוך ארבע עשר החודשים שלפני שילדה, או 15 חודשים מתוך 22 החודשים שלפני כן. במקרים כאלה היולדת תהיה זכאית לדמי לידה במשך 15 שבועות. מי ששילמה לביטוח לאומי עבור חצי שנה מתוך 14 תקבל תשלום עבור 8 שבועות של חופשת הלידה שלה.

 

קיצור חופשת לידה

ניתן לבקש קיצור של חופשת לידה אם העובדת עבדה 12 חודשים לפני שיצאה לחופשה, ובתנאי שהחופשה לא הייתה קצרה יותר מ-15 שבועות רצופים. זכות חשובה במסגרת זו היא שברגע שהמעסיק מקבל הודעה על כך שהעובדת רוצה לחזור לעבוד לפני הזמן – מותר לו לדחות את החזרה שלה רק ב-3 שבועות מקסימום.

 

הארכת חופשת לידה

קיימים מקרים מסוימים בהם עובדת תהיה זכאית להאריך את חופשת הלידה שלה, שלא בתור חל"ת. מקרה אחד הוא כאשר יש לידה של יותר מעובר אחד ובמקרים כאלה ניתן להאריך את החופשה ב-3 שבועות עבור כל תינוק. מקרה נוסף הוא כאשר היולדת או התינוק שלה מאושפזים עקב סיבוך רפואי ללפחות 15 ימים, ואז היולדת זכאית להאריך את חופשת הלידה באורך של האשפוז.

 

צבירת זכויות סוציאליות

במהלך חופשת הלידה העובדת תמשיך לצבור זכויות סוציאליות. הוותק שלה לא ייפגע, היא תהיה זכאית לדמי הבראה, היא תמשיך לצבור ימי מחלה וכדומה- כאילו היא עדיין ממשיכה לעבוד בתקופה זו.

 

לסיכום

לעובדת שיוצאת לחופשת לידה יש מספר זכויות שיקלו עליה גם במהלך אותה תקופה וגם בחזרה לעבודה בהמשך.

זכויות העובד

 

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו