סיבות נפוצות לפיטורים במקום העבודה

פיטורים הם עסק לא נעים.

ראשית, מדובר בפגיעה משמעותית בכיס – השכר החודשי הוא מקור ההכנסה העיקרי עבור אנשים רבים, ולכן לאובדן מקום העבודה יש משמעות כלכלית רחבה.

שנית, לפיטורים עלולות להיות השלכות ברבדים אחרים: נפשיים, פסיכולוגיים, משפחתיים ועד.

על כן פיטורים צריכים להיעשות בכובד ראש רב ומסיבות מוצדקות בלבד.

במאמר הבא נסקור את הסיבות הנפוצות לפיטורים במקום העבודה.

 

על ראש העובד בוער הכובע

את חלק מהסיבות הנפוצות לפיטורי עובד אפשר לקטלג תחת המונח פיטורים אישיים. העובד אינו מתאים למקום העבודה ועל כן נפרדים ממנו. הסיבות לכך מגוונות אך כולן סובבות סביב רעיון דומה: התנהגותו של העובד אינה הולמת את מקום העבודה או אינה מתאימה לדרישות התפקיד. תחת סיבות אלו יכללו הפרת כללים של מקום העבודה או של המדינה, התנהגות לא הולמת בסביבת העבודה, אי עמידה בזמני העבודה, תפקוד לא יעיל, חוסר התאמה וכדומה.

על מנת שפיטורים ייכנסו לתוקף על המעסיק יש לתת לעובד הודעה מוקדמת לפני פיטורים וכן מכתב פיטורים. במכתב יש לנמק את סיבת הפיטורים. אם זאת אינה מוצדקת, העובד יכול לטעון לפיטורים לא חוקיים ולתבוע את מקום העבודה. במקרה של תאונה שקרתה במקום העבודה ובין היתר הובילה לפיטורים, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין לתאונות עבודה.

 

סוגרים את המפעל

הקבוצה השנייה של סיבות הפיטורים המוצדקות הם סיבות כלליות. כלומר, אין פסול בהתנהגות העובד והוא מתאים לתפקידו, אך עקב קיצוצים או צעדי התייעלות יש צורך בצמצום מספר העובדים. בפיטורים ארגוניים מסוג זה לרוב נפרדים ממספר רב של עובדים בו זמנית, כאשר השיקול לפיטורים נבחן על פי מספר פרמטרים, כגון ותק במקום העבודה, גיל, מצב סוציאלי, שכר ועוד.

כאשר סיבת הפיטורים אינה נעוצה בעובד יש מקום לעובד לנסות להגיע להסכם כלשהו עם מקום העבודה על מנת לשמור על עבודתו. למשל הסכמה לקיצוץ בתנאים, בשכר החודשי או בשעות העבודה תמורת שמירה על העסקתו.

 

פיטורים וסיפורים

כאשר סכנת פיטורים מרחפת מעל ראשו של העובד, חובה עליו לדעת את זכויותיו על מנת שלא ייפגע. עובד מפוטר זכאי להודעה מוקדמת ולמכתב פיטורים כאמור, כמו גם לשימוע שלפני פיטורים, בו יוכל לשטוח את טענותיו בפני המעסיקים ולנסות לשנות את רוע הגזרה. בנוסף במקרים רבים זכאי העובד לשעבר לפיצויי פיטורים וכן לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי. לכן חשוב מאוד להיות ערניים להבין את מלוא הזכויות והכלים העומדים לרשותו של המפוטר. מומלץ לעיין באתרי אינטרנט שונים העוסקים בזכויות, לקרוא את האותיות הקטנות הרלוונטיות וכן גם להתייעץ בגורמים מקצועיים כגון עורכי דין לענייני עבודה. אלו יכולים לעזור לכם למקסם את הסיטואציה לטובתכם וכן לסייע לכם במקרה ונקלעתם למערכה משפטית כלשהי הכרוכה בדיני עבודה (תביעה מול מקום העבודה על חוקיות הפיטורים למשל). בנוסף חשוב מאוד לדעת שישנם מצבים בהם הפיטורים אינם תקפים, למשל בעת חופשת לידה.

 

יד ואיש

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו