איך אפשר לדעת אם תהיה תמ"א בבניין?

בניין מגורים צריך לעמוד בתנאים מסוימים כדי להיות זכאי לתמ"א, ניתן לברר את מצב הזכאות במחלקות ההנדסיות של עיריות ורשויות מקומיות. מומלץ להסתייע בעורך דין מקרקעין לבירור וקידום המצב.

 

תמ"א – הסבר כללי

תוכנית מתאר ארצית חלה על כל שטחה של ישראל. תמ"א 38 היא תוכנית התחדשות עירונית שנועדה לחיזוק מבנים קיימים מפני נזקי רעידות אדמה. התוכנית אושרה על ידי ממשלת ישראל בשנת 2005 לאור העובדה שתחזוק בניין עולה כסף, תמ"א 38 אפשרה מנגנון מימון במסגרתו אושרו תוספות לבניית דירות נוספות באמצעותן בעלי הדירות בבניין יוכלו לחלוק ביניהם את הרווח ממכירתן.

בפועל דיירי הבניין נכנסים לשותפות עם יזם אשר מתחייב לתחזק את הבניין ללא עלות עבור בעלי הדירות, ובתמורה הוא יבנה דירות נוספות וירוויח ממכירתן. תוכנית זאת הפכה לכדאית מאוד באזורי ביקוש. מומלץ כי בעלי הדירות המעוניינים לבדוק אם בניינם זכאי לתמ"א או אלה המעוניינים בייצוג משפטי מול יזמים, יתייעצו עם עורך דין מקרקעין.

 

סוגי התמ"א

תמ"א 38/1 מתייחס לחיזוק בניין קיים אליו מתווספים: יחידות מגורים אותם ימכור היזם, הרחבת יחידות הדיור הקיימות ותוספות נוספות כמו חניות, מרפסות, מעליות, שיפוצים שונים, חיזוק יסודות וכו'. תמ"א 38/2 מתייחס להריסת הבניין ובניית מבנה חדש במקומו עם תוספות הבנייה המיועדות ליזם. בעלי הדירות הקיימים יקבלו את הדירות שלהם עם תוספות בהתאם להסכמים עם היזם

 

מי זכאי לתמ"א?

בניינים שאינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים ברעידות אדמה שנכנס לתוקף ב-1975 אך רק ב-1980 הפך לתקן מחייב. כלומר, כל בניין שגובהו יותר משתי קומות ושהיתר הבנייה שלו ניתן לפני ה-1 בינואר 1980 זכאי לתמ"א. בניינים שנבנו לאחר מועד זה נבנו בהתאם לתקן ולכן לא יהיו זכאים למודל זה לצורך שיפוץ המבנה.

במקרה ויתגלה פגם בבניין שנבנה לאחר 1980, הוועדה המקומית של עירייה יכולה לפעול על פי שיקול דעתה. ברוב המקרים, בניינים אלה לא יזכו להיתרי תמ"א. בכל מקרה, מומלץ לפנות אל עורך דין מקרקעין שיסייע בנושא.

 

הסכמת בעלי הדירות

אחד התנאים למתן היתר לתוכנית תמ"א היא הסכמה של רוב בעלי הדירות בבניין. על מנת להגיש בקשה יש צורך בהיתר של שני שליש מבעלי הדירות. רוב היזמים ישתפו פעולה עם בניינים בהם יש תמיכה גורפת של בעלי הדירות, כדי למנוע מחלוקות ובעיות במהלך הפרויקט.

 

כיצד מבררים על היתר לבניין?

סוגיית ההיתרים לתוכניות תמ"א מטופלת ברמת העירייה או הרשות המקומית. לכן, לצורך בירור סוגיה זאת יש לפנות למחלקה ההנדסית שלהן לקבל את המידע הרלוונטי. כמו כן ניתן לבצע חיפוש באתר האינטרנט הייעודי של מחלקות ההנדסה לברר את הנושא.

בעלי דירות בבניין הפועלים באופן מתואם יכולים להיעזר בסיועו של עורך דין מקרקעין ולייפות את כוחו לברר בנושא במשרדים הרלוונטיים ולפעול לקדם את הנושא, במקרה הצורך.

עורך דין מקרקעין

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו