רשלנות רפואית או טעות הגיונית – איך ניתן לקבוע

כשמדברים על רשלנות רפואית, מתכוונים לשירות רפואי הניתן ע"י רופא מסוים, באופן כזה שנעשתה סטייה מרמת הזהירות הנדרשת בעת מתן הטיפול הרפואי וכתוצאה מכך, נגרם נזק גופני למטופל. 

יחד עם זאת, ייתכנו מצבים בהם רופא עשה טעות מסוימת, בעת מילוי תפקידו, כאשר העניק טיפול רפואי או חוות דעת רפואית למטופל והדבר לא ייחשב כרשלנות רפואית אלא כטעות.

 

ההבדלים בין רשלנות רפואית ובין טעות

לעיתים, עשוי להיווצר בלבול בין המושגים "טעות" ובין "רשלנות", כאשר מבחינת המשמעות, ישנם הבדלים ביניהם. על פי החוק, בתחום הרפואה ישנם הבדלים בין טעות שנעשתה ע"י רופא (או כל גורם אחר שהעניק טיפול רפואי) ובין רשלנות רפואית והם מתבטאים באופן הבא:

  1. כשמדובר ברשלנות רפואית, החוק דורש לבסס את הטענה שבוצעה רשלנות עפ"י שלושה פרמטרים: עפ"י מבחן הרופא הסביר (רמת הזהירות שננקטה ע"י הרופא בעת מתן הטיפול), עפ"י הנזק שנגרם לתובע ועפ"י הוכחת סיבתיות בין הנזק הנגרם ובין התרשלותו של הרופא המטפל, בעת מתן הטיפול הרפואי.
  2. טעות – מיוחסת למצב בו הרופא מילא את תפקידו ככל יכולתו אך למרות זאת, קיבל החלטה שגויה בנוגע למתן הטיפול או האבחון הרפואי למטופל. יחד עם זאת, הגישה סלחנית כלפי רופא מתחיל, שחסר לו הניסיון הרלוונטי בתפקיד יותר מאשר כלפי רופא מומחה, בעל ניסיון רב יותר.

 

הקושי להבחין לעיתים בין טעות ובין רשלנות

אמנם החוק מגדיר את ההבדלים בין "רשלנות רפואית" ובין "טעות", אך יחד עם זאת, ייתכנו מצבים בהם בית המשפט עשוי להתקשות להחליט מה מבין השניים מגדיר את המקרה שנידון בתביעה מסוימת. בנוסף, בית משפט אינו בקיא בתחום הרפואה ולכן הוא מנסה להיעזר בהגדרות החוק (מבחן "הרופא הסביר") כדי להצליח להבחין בין טעות ובין רשלנות. בשל העובדה כי לא תמיד קל להבחין בין טעות ובין רשלנות, ההמלצה היא לפנות לעו"ד רשלנות רפואית לצורך קבלת ייעוץ משפטי הולם וייצוג משפטי בהליך התביעה. עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום יכול להוביל את התובע לאורך התהליך המשפטי ולייעץ עבורו כיצד להתנהל, על מנת למקסם את סיכויי הצלחת התביעה.

 

התייחסות בית המשפט אל טעות של רופא

הגישה הכללית של בית המשפט כלפי עולם הרפואה היא שהיא עשויה להכיל לא מעט אי וודאות ולפיכך, רופאים, מנתחים ושאר גורמים מטפלים עשויים להסתכן בלקיחת החלטות שגויות שיובילו אותם לטעויות. כמובן, שגישה זו מופנית רק למצבים בהם הרופא המטפל פעל תוך שיקולים הגיוניים ונקיטת זהירות ואינו חרג מהנורמה המקובלת בעת מתן הטיפול או חוות הדעת הרפואית. מאחר ותחום הרפואה איננו מדע מדויק, כל רופא, מקצועי וזהיר ככל שיהיה, עלול לטעות בקבלת החלטה לא נכונה והדבר אינו יתפרש כרשלנות רפואית.

 

איש משפט

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו