איך מתאימים בורר מומחה לסוג העניין הנדון בהליך?

הליך הבוררות הוא הליך נפוץ ביותר ומהווה חלופה מהירה ומשתלמת להליך משפטי בבית משפט. בכוחו של הבורר למצוא פתרון יצירתי ובמהירות, לשביעות רצונם של הצדדים המבקשים את ההליך אשר ביניהם נוצר הסכסכוך או המחלוקת בגינה נדרשת בוררות. כל אדם יכול לשמש כבורר, אך בורר מומחה מהווה יתרון משמעותי מאוד. במאמר זה נדון כיצד להתאים את המומחה לסוג המקרה שמונח לפניו.

 

בורר מומחה- שובר שוויון בתחום הבוררות

כאמור, כל אדם המוסכם על שני הצדדים ביניהם נתגלע סכסוך, רשאי לשמש כבורר, ואינו נדרש בהסכמה או הכשרה ספציפית בהתאם למקרה. אולם, בורר אשר מומחה לעניין שלשמו הוא נקרא לטפל, יוכל לספק מניסיונו ומן הידע הרב שרכש לאורך השנים בתחום, על מנת לספק פתרון יעיל, מהיר ויצירתי, שיוסכם על הצדדים ויביא לקץ הסכסוך על הצד הטוב ביותר. על מנת להבין אודות תחום הבוררות, תוכלו לבקר באתר של המוסד הישראלי לבוררות עסקית.

 

סוגי הבוררים- על פי המקרה

ישנם מקרים רבים בהם נדרשת פנייה להליך בוררות. כל בורר מומחה חייב להתאים למקרה הבוררות הרלוונטי, על מנת לספק את התוצאות האופטימליות ביותר. למשל, רואה חשבון מומחה ומנוסה שאינו מתמחה למשל בסכסוכים הקשורים לעסקי נדל"ן, עלול לספק ייעוץ "חסר שיניים" בנושא שבו הוא אינו בקיא. כמו כן, ייאלץ להשקיע זמן לא מבוטל בלמידת החומר ורכישת הידע הדרוש על מנת להכריע בנושא. לכן חשוב להתאים את זהות הבורר לסוג העניין שדורש טיפול.

 

סכסוכים כלכליים- רואה חשבון או כלכלן

כאשר אנו מדברים על סכסוכים עסקיים, ברוב המקרים יהיה מדובר בסוגייה כלכלית מורכבת. במקרים אלו יש צורך בחוות דעת של כלכלן או רואה חשבון, הנחשבים למומחים בתחום. חברות, תאגידים ואנשי עסקים זקוקים למענה מהיר לפתרון הבעיות שנתגלעו, ולכן יש משמעות רבה לבחירת בורר מומחה המגיע מהרקע הפיננסי לצורך פתרון סוגיה כלכלית. במידה ואכן מדובר בהכרעת סכסוך בין חברות, ארגונים או מיזמים הנוגע לבעיות עסקיות, בחירת בורר מומחה מהתחום הפיננסי היא הבחירה הנכונה.

 

בוררות בסכסוכי תשתיות- צוות מומחים עדיף על מומחה יחיד

הליכי בוררות נפוצים במיוחד הם אלה הנוגעים למשל בענייני תשתיות, כמו סכסוכים שבין היזם לקבלן בפרויקטים שונים כמו פינוי בינוי או תמ"א 38. במקרים אלו, גיבוש צוות בוררים מומחים המשלב בוררות של מהנדס מומחה לצד עורך דין או משפטן הבקיאים בדינים הרלוונטיים לענף הבנייה, יכול להכריע בצורה הטובה ביותר וליישב את הסכסוך במהירות הנדרשת.

 

סכסוכי נדל"ן

עולם הנדל"ן טומן בחובו אתגרים רבים, המציפים לא אחת בעיות מורכבות שנאלצות להיפתר לפעמים בין כתלי בית המשפט. הדבר עלול להימשך תקופות ארוכות וכל צד יגייס חוות דעת מטעמו שעלותן גבוהה מאוד ולעיתים ניהול המשפט נתקל בסחבת שיכולה להיגרר לכדי מספר שנים. בוררות מומחה מציעה פתרון אחר, כאשר שילוב של מספר מומחים מעולם הנדל"ן והמשפט עשויים להצליח ולפרק את המוקשים המסבכים של המקרה ולהביא לפתרון הסכסוך.

מחלוקות כלכליות

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו