מה העונש על נהיגה ללא מלווה

כידוע, כל נהג חדש מחויב בשישה חודשים של ליווי בידי נהג מנוסה העומד בקריטריונים שנקבעו בפקודת התעבורה. נהיגה ללא מלווה נחשבת עבירה חמורה, וזו עשויה להשפיע באופן משמעותי על עתידו של הצעיר כנהג. חשוב להכיר את התקנות והחוקים באשר לחובות המוטלות על נהג חדש, על מנת לדעת מה עליכם לעשות במקרה שעברתם עבירת תעבורה.

 

מי נחשב נהג חדש?

פקודת התעבורה מגדירה מי נחשב נהג חדש:

12"א.   (א) מי שניתן לו רישיון נהיגה ולא היה בידו קודם לכן רישיון נהיגה שאינו רישיון לנהוג באופנוע, בטרקטור או במכונה ניידת, יהיה נהג חדש למשך שנתיים מיום מתן הרישיון כאמור.."

כמו כן, ישנן חובות נוספות ל"נהג חדש צעיר", המוגדר כ"נהג חדש שטרם מלאו לו 24 שנים".

 

החובה לנהוג עם מלווה

נהג חדש צעיר מחויב בליווי במשך ששת החודשים לנהיגתו, לאחר שקיבל את הרישיון. המלווה צריך לעמוד באחד הקריטריונים הבאים – נהג בן 24 עם רישיון נהיגה תקף לפחות חמש שנים (כשרישיון הנהיגה צריך להתאים לסוג הרכב של הנהג החדש) \ בן 30 עם רישיון נהיגה תקף לפחות שלוש שנים \ מורה נהיגה.

כמובן, חל איסור מוחלט שהמלווה יהיה תחת השפעת סמים או אלכוהול במהלך הליווי של הנהג החדש.

ששת חודשי הליווי מתחלקים לשניים – בשלושת החודשים הראשונים הליווי צריך להיות מלא (כלומר, בכל שעות היממה), ובשלושת החודשים הנותרים יש צורך בליווי לילי לבד (כלומר, בין תשע בלילה לשש בבוקר יש צורך בליווי).

על המלווה ללוות את הנהג החדש הצעיר במשך חמישים בשעות לפחות, שכוללות נהיגה מגוונת – נהיגת לילה, נהיגה בדרך עירונית ונהיגה בדרך בין עירונית.

נהג חדש, שגילו מעל 24 שנים, אינו חייב בליווי.

כל נהג חדש ללא קשר לגילו, חשוף לעבירות מחמירות בשנתיים הראשונות לאחר שקיבל את רישיון הנהיגה. בשנתיים אלו עליו להימנע מעבירות אלו, שהרי עבירה עליהן עשויה להוביל לכך שיקבל עונש חמור יותר בשל היותו נהג חדש. זוהי דרכן של הרשויות למנוע מהנהג החדש לנהוג בפזיזות, וליצור הרתעה משמעותית. כאמור, נהיגה ללא מלווה תיחשב כעבירה חמורה.

 

עבירות חמורות נוספות

  1. נהיגה ללא רישיון תקף, או נהיגה שאינה בהתאם לתנאי הרישיון.
  2. עקיפה לא חוקית.
  3. אי-מתן זכות קדימה כחוק.
  4. עבירת עבירה שבעקבותיה נגרמה תאונת דרכים ונפגע אדם.
  5. נהיגה מעל המהירות המותרת.
  6. אי-מילוי חובת הדיווח על תאונת דרכים.
  7. אי-מילוי חובת מתן העזרה לנפגע תאונת דרכים.
  8. הימנעות מעצירה כחוק לפני מסילת ברזל, או חציית מסילת ברזל בדרך לא סלולה.
  9. נהיגה בהשפעת אלכוהול או סמים.
  10. ביצוע עבירה שביהמ"ש גזר עליה פסילת רישיון בפועל לשלושה חודשים או יותר.

 

מדוע יש יחס מחמיר כלפי נהג חדש שנהג ללא מלווה?

יש כמה סיבות עיקריות שבגינן נהג חדש זוכה ליחס מיוחד מצד הרשויות:

חוסר ניסיון

אי אפשר להתווכח על כך שנהג חדש הינו נהג בעל מיומנויות נהיגה פחותות באופן משמעותי משל נהג ותיק יותר. ששת חודשי הליווי הם חשובים לשם התקדמותו של הנהג, אך לרוב הם אינם מספיקים על מנת להציג בפני הנהג החדש את כל האתגרים והקשיים הטמונים בנהיגה בכביש. לכן, יש לרשויות אינטרס משמעותי להטיל סנקציות מיוחדות על נהגים לא מנוסים, על מנת לגרום להם להיזהר יתר על המידה ולהקפיד על שמירת כל כללי הבטיחות והתחבורה.

 

גילם של הנהגים החדשים

לרוב, נהגים חדשים הם נהגים שגילם בין 18-25. אין ספק כי האוכלוסייה בגיל זה נוטה יותר לפעול בצורה פזיזה או מסוכנת על הכביש, כמו נהיגה במהירות מופרזת או שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, וזאת בשל גילם ואופיים של צעירים. זוהי, כמובן, סכנה גמורה: מחקרים מוכיחים כי צעירים בגילאים אלו חשופים לסיכון מוגבר יותר להיות מעורבים בתאונת דרכים. לכן, הרשויות בחרו ליצור אפקט מרתיע שימנע מן אוכלוסיית הנהגים הצעירים להשתולל על הכביש.

 

הרתעה וחינוך

אין ספק כי ענישה זה כלי יעיל ביותר על מנת למנוע עבירות ולגרום לנהגים לשמור על כללי הזהירות באופן קפדני. היות והענישה הכרוכה בעבירת עבירות חמורות כנהגים חדשים היא מחמירה במיוחד, יש להניח כי נהגים חדשים ייצאו מגדרם על מנת להימנע מתיק פלילי ומפגיעה בעתידם כנהגים.

 

העונש על נהיגה ללא מלווה

נהג חדש שהורשע באחת מהעבירות החמורות שלעיל, עתיד לעמוד בפני הסנקציות הבאות:

בחינת תיאוריה נוספת

בית המשפט רשאי לפסוק לנהג החדש בחינת תיאוריה נוספת וזו תוביל להארכת תקופת הנהג החדש למשך שנתיים נוספות.

 

פסילת רישיון

בית המשפט רשאי לפסול את רישיונו של נהג חדש שהורשע בנהיגה ללא מלווה, לתקופה של שלושה חודשים ואפילו יותר. במקרה כזה, הנהג החדש ייאלץ להיבחן מחדש הן במבחן תיאוריה והן במבחן המעשי (טסט). אלו יובילו, מן הסתם, להתאפסותה של תקופת הנהג החדש, ולהארכתה בשנתיים נוספות. שימו לב! כל עוד לא עברתם את המבחנים הנדרשים שנית, לא תוכלו לחזור לנהוג.

 

בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

ישנם שני מקרים עיקריים בהם נהג חדש יתבקש להתייצב במכון הרפואי לבטיחות הדרכים – הראשון, מקרה בו והעבירה בה הורשע הנהג גרמה לתאונת דרכים שהובילה למותו או לפציעתו של אדם. המקרה השני הוא מקרה בו העבירה בה הורשע הנהג הייתה נהיגה בהשפעת אלכוהול או סמים.

התייצבות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כרוכה בבדיקות רפואיות ונפשיות, לרבות הערכה נפשית, רפואית, מעקב וביקורת. מדובר בבדיקות רבות, שלעיתים אף לוקות בשרירותיות קלה. התייצבות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים עשויה להיות בעייתית מאוד לנהג החדש, כיוון שלמכון הרפואי לבטיחות בדרכים הסמכות לקבוע כי הנהג אינו כשיר רפואית או נפשית לנהיגה, ולהמליץ על שלילת רישיונו.

 

שלילת רישיון

שלילת רישיון, כמובן, היא אחד מהעונשים החמורים ביותר. אם הורשע נהג חדש בעבירת תעבורה חמורה, בית המשפט יכול לפסוק כי רישיונו של הנהג ישלל לצמיתות או לתקופה מסוימת, או עד שכל התנאים שנקבעו בבית המשפט יתמלאו. אין צורך להסביר מדוע שלילת רישיון היא טרדה עצומה, ובמיוחד לאור העובדה שקבלת רישיון כרוכה בהוצאת משאבים נפשיים וכלכליים רבים.

 

מה עליי לעשות אם הואשמתי בעבירת עבירה חמורה?

כפי שניתן לראות לעיל, העונשים האפשריים נעים על ספקטרום מאוד רחב, ונעים בין עונשים קלים לעונשים חמורים מאוד. כמו כן, חשוב לדעת שאם העבירה החמורה שביצעתם הובילה לתאונה ופגיעה באדם או ברכוש, ייתכן ואתם עומדים בפני עונש מאסר. בשל הגמישות הרבה שקיימת בענישה, מומלץ בחום רב להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. רק עורך דין מיומן יידע להצביע על נסיבות רלוונטיות שעשויות להקל משמעותית על עונשכם ואף לפטור אתכם עם עונש מינימלי.

חשוב להבין כי הענישה בתחום עשיה להיות מחמירה מאוד, ולפגוע באופן משמעותי בעתידכם. לכן, אם אתם, ילדכם, או אחד מיקיריכם עומד בפני כתב אישום בשל נהיגה ללא מלווה, צרו קשר עוד היום עם עורך דין מנוסה.

עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ומזמינה אתכם ליצור קשר באופן מיידי על מנת שנוכל יחדיו להגן על רישיונכם ועל עתידכם. משרדנו בעל ניסיון רב שנים ומציע ליווי יסודי ואישי, תוך העמדת רצונכם וצרכיכם במקום הראשון.

 

זכוכית מגדלת

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו