האם יש הבדל בין לשון הרע בציבור לבין לשון הרע באינטרנט

לשון הרע בא לידי ביטוי בחיי היום יום שלנו, אם נרצה ואם לאו, בדרכים שונות; בין אם על ידינו ובין אם על ידי אחרים המדברים עימנו על נושא זה או אחר. לדוגמה, כאשר קולגות מהמשרד משוחחים בינם לבין עצמם על השמועות החדשות על המנכ"ל החדש, או כאשר נכתב פוסט בפייסבוק או בכל רשת חברתית המשמיץ בן אדם אחר.

בכתבה הבאה נמנה עבורכם את ההבדלים השונים בין לשון הרע בציבור ולשון הרע באינטרנט, ונגדיר מהם הקריטריונים ללשון הרע וממה חייבים להימנע.

 

לשון הרע

על פי החוק, היא אמירה שפרסומה עלול להשפיל בן אדם בעיני אחרים או לגרום לאחרים לחוש כלפיו רגשות שליליים כגון בוז או שנאה, וכן עלול לבזות אדם מסוים או לפגוע בעבודתו, בשל התנהגות המיוחסת לו. כמו כן, ביזוי בן אדם משום פרמטרים שונים כמו גזע, דת ומין, נחשב גם הוא ללשון הרע. נדגיש כי על פי החוק, כל אלו מיוחסים בנוסף לאדם, גם לתאגיד או חברה מסוימת.

 

לשון הרע בציבור

מיוחסת למקרה בו בן אדם, או קבוצת אנשים, לקחו חלק באמירות הכתובות לעיל, ובאמצעותן ביזו בן אדם או חברה מסוימת. לשון הרע בציבור יכול להתקיים בכל מקום שהוא, כמו מקום עבודה, כנס או הופעה רבי משתתפים, תכנית טלוויזיה, אסיפת חברים, הרצאה באוניברסיטה, וכן הלאה.

 

לשון הרע באינטרנט

מתבצע כאשר כל אלו התקיימו, כאמור, ברשת האינטרנט. כיום, הרשתות החברתיות מעניקות דרך קלה ואף נוחה להבעת דעות בתחומי עניין שונים, כאשר מרחבי הביטוי הללו עלולים להפוך לעיתים אף למרחבי ביזוי, כאשר ידם של אחרים קלה על המקלדת. כלומר, על חופש הביטוי להתקיים ולפרוח, אך יש להיזהר שלא לאפשר לאנשים לבזות ולהשפיל אחרים באמצעות הרשתות החברתיות בפרט, והאינטרנט בכללותו.

לשון הרע מסוג זה נחשב אסור על פי חוק, אם ראשית הוא מקיים את ההגדרה לא לשון הרע, כמובן. שנית, יש לבדוק האם כתיבת אמירות אלו נחשבות כפרסום, כלומר האם הדברים הנאמרים היו מיועדים לאנשים נוספים מלבד מהנפגע ואכן הגיעו אליהם.

נוסף על כך, החוק מורה על בדיקת הפרסום – האם הוא מותר, או מוגן מאחריות פלילית או אזרחית? כאן הקביעה עלולה להיות נתונה לפרשנות הביטוי ולסיווגו. כמו כן, ישנו דגש על סוג האתר בו פורסמו הדברים ואופן ההשתתפות של המפרסמים או המגיבים בדבר.

אם כן, נראה כי קיימים הבדלים שונים בין לשון הרע בציבור ובין לשון הרע באינטרנט באופן בו הם נעשים או מיוצגים, אך ההגדרות הבסיסיות בתוך חוק איסור לשון הרע, וכן העונשים על אלו הם זהים למדי. כמובן שיש להיזהר באמירת דברים מסוג זה, ובפרסומם ברשתות החברתיות, ויש לשים לב כל העת, שאופן כתיבת או אמירת הדברים עומד בהלימה לחוק.

השמצה

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו