זכויות בגירושין – הכירו את הזכויות שלכם

כמעט תמיד גירושין הם אירוע מורכב.

פירוק של הבית המשותף הוא עניין בעל השלכות כלכליות, משפטיות ונפשיות כאחד, עבור שני בני הזוג.

למרות שמדובר באירוע מטלטל חשוב להגיע אליו מוכנים ולדעת את הזכויות הבסיסות הנוגעות למתגרשים.

במאמר הבא נציג מדריך זכויות קצר בהקשר של גירושין.

 

תן לעורך דין להילחם בשבילך

כפי שציינו, שינוי המצב המשפחתי הוא אירוע בעל השלכות לא מבוטלות, אך בנוסף הוא גם עניין בירוקרטי שצריך לדעת כיצד להתנהל מולו על מנת לקבל את מלוא הזכויות. מטבע הדברים, רובנו הגדול לא מכיר את זכויות המתגרשים ולכן כדאי לפנות בתהליך זה לאלו שכן צברו היכרות עם הקונספט – עורכי דין המתמחים בדיני משפחה וגירושין.

לא כל עורך דין מבין בדיני משפחה, ולא כל עורך דין בעל המומחיות המתאימה הוא גם עורך דין טוב שיודע לפעול למען לקוחותיו ולהביא תוצאות איכותיות. מומלץ לבחור את נציג משפטי בקפידה, כאשר אפשרות טובה לכך היא עו"ד מעיין סבג הוותיקה והמוערכת.

 

על משמורות והסדרי ראייה

עבור בני זוג מתגרשים שיש להם ילדים משותפים מדובר אולי בזכות הקריטית ביותר – הזכות להמשיך להיות הורה פעיל של הילדים.

על פי החוק בישראל המשמורת (כלומר האחריות המרכזית על גידול הילד) מועברת באופן אוטומטי לאם, שנחשבת להורה הפעיל בקשר. מדובר בחוק מיושן מעט שאינו תואם את רוח הגבר המודרנית, ולכן פסקי דין רבים מזכים את ההורים במשמורות משותפות ושוויוניות אשר מאפשרות לשני הצדדים מעורבות גבוהה בגידול וחינוך הילדים.

נוסף על עניין המשמורת קיים מושג בגירושין ששמו הסדרי ראייה. מושג זה בעצם מעגן את האפשרות של הורה לראות את ילדיו גם אם אינו נושא במשמורת עליהם. תחת זכות זו, זכאי ההורה לשני מפגשים קבועים לפחות בשבוע עם ילדיו וכן לאירוח שלהם בביתו בכל סוף שבוע שני. הסדרי הראייה קבועים בחוק, ולכן אסור להפריע למפגשים אלו או לחסום את התכנותם (אלא אם כן קיימת הוראת בית משפט הקובעת אחרת).

 

מזונות ורכוש

בעיקרון, הרכוש של שני בני הזוג מתחלק שווה בשווה בתום קשר הנישואין, אלא אם כן קיים הסכם אחר לגבי הרכוש אשר נוסח ונחתם מבעוד מועד. רכוש שהיה בחזקת אחד מבני הזוג לפני תחילת הנישואין יהיה שייך לו גם עם סיומם.

לפי החוק הישראלי, חייב הגבר בתשלום דמי מזונות עבור ילדיו בסך מינימלי של כאלף שקלים (יכול להיות גם יותר בהתאם לצרכים שונים שעלו עבורם כגון דיור, בריאות וכו'). בנוסף עד לתום הליך הגירושין על הגבר לכלכל את האישה עם דמי מזונות, בסכום שיתאים עבור רמת החיים בה הורגלו כאשר חיו יחד בכל היבט שהוא (מזון, דיור, מותרות ועוד).

יחד עם זאת, עם החתירה למשמורות משותפות נכתבו גם כמה תקדימים משפטיים אשר פסקו על דמי מזונות משותפים של שני ההורים, זאת במידה והכנסותיהם דומות ובכפוף להיבטים רלוונטיים נוספים.

 

אנשי משפט

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו