ספר הליקויים של ביטוח לאומי – על החלקים העיקריים בו

כאשר מגישים תביעת נכות עבודה או תביעת נכות כללית לביטוח הלאומי, אחוזי הנכות מחושבים בהתאם לספר הליקויים של המוסד המפרט את הפגיעות השונות לפרטי פרטים. המאמר יעסוק בחלקים העיקריים של ספר הליקויים.

 

קביעת אחוזי נכות

כל אדם שמשלם ביטוח לאומי רשאי לתבוע אחוזי נכות כללית מהביטוח הלאומי במקרה ונפגע או חלה מגיל 18 ועד שנה לאחר גיל הפרישה. קטינים גם הם זכאים לאחוזי נכות במקרה של פגיעה או מחלה. ביחד עם זאת, המחלה או הפגיעה צריכות להופיע בספר הליקויים כי לא ניתן לתבוע כל מחלה או פגיעה. חשוב לדעת שהאחוזים המופעים לצד כל ליקוי משתנים מעת לעת. האחוזים נקבעים על ידי וועדה רפואית והקצבה ניתנת למי שיש לו 60% נכות צמיתה ומעלה או 40% על איבר אחד בגוף. במקרים שכתוצאה מהנכות נפגע כושר העבודה ניתן אף לקבל שיקום מקצועי מהביטוח הלאומי. פיצויים מהביטוח הלאומי ניתנים באמצעות קצבה חודשית שהסכום המקסימלי שלה הוא 3,321 ש"ח לחודש על 100% נכות או 75% נכות.

 

ספר הליקויים של הביטוח הלאומי

ספר הליקויים מכיל את כל החוקים והסייגים, הזכויות, החובות וההגדרות שעבורן יכולים לתבוע נכות. בספר כתוב כיצד מתבצע החישוב של הנכות ופירוט של כל סעיף וסעיף בתיאור הליקוי. לאחרונה הספר עודכן ב-2018 על מנת  שהנפגעים יהיו רשאים לקבל יותר פיצוי, אך במקרים מסוימים השינויים פגעו במבוטחים. דוגמה לכך באה לידי ביטוי בתביעה של החמרת מצב בה לעיתים הביטוח הלאומי מוריד את אחוזי הנכות במקום להעלות אותם. במצב הנוכחי כל נכות ניתנת בנפרד ומשוכללת בהתאם לפגיעות האחרות. אם יש סיבוך בליקוי הגורם למחלות חדשות הוא לא ייכלל בחישוב הנכות החדש ולכן מבוטחים רבים נפגעים מכך. לפיכך, השינויים התדירים בספר הליקויים מעלים את הרף על מנת לקבל אחוזי נכות.

 

כיצד מורכב ספר הליקויים?

לספר הליקויים של הביטוח הלאומי שני חלקים: מדריך לבדיקת נכות והוראות יישומיות לוועדה הרפואית. המדריך לבדיקת נכות כולל את כל התקנות וכיצד קובעים את שיעור הנכות. ההוראות בחלק השני מחולקות לפרקים המתייחסים לכל המחלות והליקויים כמו: מחלות פנימיות, נוירולוגיה, מחלות נפש, מחלות עיניים, מחלות עור, מחלות אף אוזן גרון, לסתות ושיניים, צלקות, ניתוחים, מוגבלות שכלית ועוד. מכיוון שספר הליקויים כל כך מפורט גם חברות הביטוח הפרטיות וביטוחי הפנסיה משתמשים בהגדרות על מנת לקבוע אחוזי נכות. למשל, אדם התובע את חברת ביטוח החובה בתביעה אזרחית על נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים ייבדק והביטוח ייקבע את הנכות בהתבסס על ספר הליקויים של הביטוח הלאומי. לסיכום, כאשר מגישים תביעת נכות לביטוח הלאומי חשוב לקרוא ולהכיר היטב את ספר הליקויים ובנוסף להסתייע בשירותיו של עורך דין ביטוח לאומי.

ספר הליקויים של הביטוח הלאומי

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו